zaterdag 21 juli 2012

Een Lakota in Rome

Rome is een stad met veel mooie plekjes. Mijn echtgenote en ik zijn het erover eens dat het decor voor de badende actrice Anita Ekberg uit de film 'La Dolce Vita', de Trevifontein, een van de mooiste plekken is. Er is altijd volk, er is verkoeling en bovendien je kan er een wens doen. Tijdens ons bezoek aan Rome precies vier jaar geleden, in augustus 2004 bezochten we die plek elke avond. De laatste avond hadden we er een bijzondere ontmoeting.

 

Een gespierde, getaande Amerikaan met een verblindende tandpastaglimlach stapte op mijn vrouw af. Of ze geen foto van hem voor de fontein wou maken. Ik kreeg de bal toegespeeld.

 

De vriendelijke kerel vertelde ons dat hij van de spelen in Athene kwam. Hijzelf had ook ooit aan de Olympische Spelen deelgenomen. In Tokio had hij voor zijn land goud gewonnen, op de 10.000 meter. Ik ben geen sportfanaat, dus het zegde me helemaal niks. Hij raadde ons aan om een muntje in de fontein te werpen. "Zo kom je ooit nog eens op deze plek terug.", zei hij. Bij hem had het in ieder geval geholpen.

 

Thuis wou ik toch wel eens weten wie die kerel was. Google zou me daarbij helpen. Het bleek Billy Mills te zijn. De man won in 1964 onverwacht goud op de 10.000 meter.

 

Bijzonder aan deze Amerikaanse atleet was zijn afkomst. Billy Mills werd op 30 juni 1938 in Pine Ridge, South Dakota, geboren. Het was dus een Sioux indiaan, meer bepaald een Oglala Lakota!

 

Billy groeide op in het Pine Ridge reservaat. Ook vandaag leven in dat reservaat veel kinderen in armoedige omstandigheden. Op 12 jaar werd hij wees. Gelukkig werd hij opgevangen en kon hij zich op de middelbare school in allerlei sporten uitleven. Al vlug blonk Billy uit in het lopen van lange afstanden. Zodoende kreeg hij een beurs aan de Universiteit van Kansas. Na zijn studies nam hij dienst bij de mariniers. Niet lang daarna begon hij te trainen voor een Olympische deelname. Hij werd geselecteerd voor Tokyo 1964 en daar deed hij wat nog geen enkele Amerikaan gelukt was, de 10.000 meter race winnen. Na zijn legertijd werd Billy Mills een succesvol zakenman. Hij schreef ook een boek ("Wokini"). Vandaag woont hij met zijn echtgenote in Californië (Sacramento). Billy Mills wordt nog regelmatig voor lezingen gevraagd. Voor de indiaanse jeugd is Mills een belangrijk rolmodel. Hij wil dat de indianen hun culturele identiteit bewaren, maar vooral dat ze zichzelf vooruithelpen.

 

In september 2007 had ik een tweede "ontmoeting" met deze merkwaardige indiaan. Deze keer was het slechts via zijn foto (zie boven) in het "Indian Museum of North America", verbonden aan het "Crazy Horse Memorial" in de buurt van Custer, South Dakota.

 

 

Billy Mills'  leven werd verfilmd : Running Brave (1983), voor meer informatie zie :

http://www.imdb.com/title/tt0086220/

http://en.wikipedia.org/wiki/Billy_Mills

Geen opmerkingen: